Od kilku lat w internecie można spotkać się z opiniami, że w dziedzinie GPU AMD odgrzewa kotlety, GCN to od początku pomyłka, a kolejne wersje tej architektury zupełnie nic nie wnoszą. Nie są to w pełni sprawiedliwe wnioski. Rzeczywiście Nvidia wyprzedziła swojego konkurenta, ale przejście z architektury VLIW na GCN było w swoim czasie bardzo udane, a Radeony serii 7000 zatrzęsły rynkiem. AMD udało się także zdobyć rynek konsol. Niestety dla AMD postępy były zbyt wolne by dotrzymać kroku zielonym. Nadzieje na zmianę widać już na horyzoncie pod postacią architektury NAVI. To jednak wciąż pieśń przyszłości. Dziś zaś sprawdziłem jak dużo zmieniło się między GCN 2.0 a 4.0. Dlaczego akurat te dwie?
Odpowiedź na to pytanie dostarcza poniższa tabela.
Radeon HD 7790 (Bonaire XT) |
Radeon RX 460 (Baffin) |
|
Data wprowadzenia: | Marzec 2013 | Sierpień 2016 |
Cena: | 150$ | 139$ |
Litografia: | 28nm | 14nm |
Rozmiar rdzenia: | 160 mm2 | 123 mm2 |
Liczba tranzystorów: | 2,08 mld | 3 mld |
SP/TMU/ROP: | 896:56:16 | 896:56:16 |
FP64:FP32: | 1:14 | 1:16 |
Taktowanie rdzenia: | 1075MHz |
1090 MHz 1256 MHz (boost) |
Szyna pamięci: | 128 bit | 128 bit |
Taktowanie pamięci: | 1500 MHz | 1750 MHz |
Typ pamięci: | DDR5 | DDR5 |
Interfejs: | PCI-E 3.0 16x | PCI-E 3.0 8x |
TDP: | 85W | <75W |
Bezpośrednie porównanie dwóch różnych generacji kart graficznych zazwyczaj jest niemożliwe. Różnią się one bowiem nie tylko architekturą, ale i konfiguracją rdzenia, pamięci czy wreszcie sterownikami. Tu jak widać mamy jednak wyjątkowy przypadek. Obie karty zbydowano na tak samo skonfigurowanych rdzeniach i korzystają z takiej samej szyny pamięci. Różnią się oczywiście taktowaniem, ale to można przecież zmienić. Karty działają również z tym samym oprogramowaniem. Wszystkie najważniejsze, z punktu widzenia bezpośredniego porównania wydajności, aspekty pokrywają się w 100%. Różnice jednak także są duże.
Przede wszystkim Radeon RX 460 korzysta ze znacznie lepszego procesu produkcji. Przejście z 28nm na 14nm pozwoliło zmniejszyć powierzchnię rdzenia o niemal 25% przy zwiększeniu liczby tranzystorów o połowę! Dodatkowo wzrosło nieco taktowanie (głównie w trybie boost) i spadł pobór energii. Co ważne RX 460 ma 4 GB pamięci, a użyty w teście Radeon HD 7790 tylko jeden. Ogranicza to wybór testów do starszych produkcji. Porównując architektury nie chcę by jedna z nich zyskała przewagę z uwagi na większą pojemność pamięci, a nie poprawki w rdzeniu.
Warto zwrócić uwagę, że nie wszystkie wprowadzone zmiany są korzystne. O ile obcięcie PCI-E do 8x nie ma w przypadku GPU z tego segmentu żadnego znacznia to inna zmiana rzuciła mi się w oczy. W starszym Radeonie HD 7790 stosunek wydajności obliczeń podwójnej precyzji (FP64) do pojedyńczej wynosi dość nietypowe 1:14. W Radeonie RX 460 już 1:16. Ta niewielka zmiana ma swoje konsekwencje.
W teście wzięły udział dwie karty. Pierwszą jest dokładnie opisany na łamach PCLab.pl Gigabyte Radeon HD 7790 WindForce którego posiadam prywatnie w swojej kolekcji.
Drugą kartą jest wypożyczony z redakcji Asus Radeon RX 460 Strix. Przetestowany został zarówno w ustawieniach fabrycznych jak i po obniżeniu taktowania rdzenia i pamięci do wartości 1050/1500 MHz, a więc identyczncyh jak w starszej karcie.
Wszystkie testy zostałe przeprowadzone na komputerze z zainstalowanym Windowsem 7 x64 z zainstalowanymi wszystkimi aktualizacjami dostępnymi do 30 stycznia 2019. Obie karty działały ze sterownikiem Adrenalin 2019 Edition 19.1.1. 2019. Użyty procesor to i5-4460 pracujący na płycie MSI B85-G43. Każdy z testów został wykonany trzykrotnie, a na wykresie przedstawiłem średnią z uzyskanych wyników.
>> 3DMark 2003 i 3DMark 2006